KANAAT EN BÜYÜK HAZİNEDİR
"Kanat/kanaatkârlık İslâmî ve ahlakî bir erdem olup¸ yüce dinimiz İslâm kanaati ve kanaatkârlığı övmüş; hırs¸ tamah ve açgözlülüğü ise yasaklamıştır. Bizlere düşen görev çalışıp helalinden kazanmak¸ payımıza düşene razı olup kanaatkâr olmaktır. Kanaatkâr olup Allah'ın verdiği nimetlere şükretmek Müslümanın temel vasıflarından olduğu gibi¸ aynı zamanda İslâm ahlakının kazandırdığı güzel niteliklerdendir."
Kanaat; elde bulunanla yetinmek¸ kısmetine/hakkına razı olmak¸ başkasının elindekine göz dikmemek¸ tamahkâr/açgözlü olmamak gibi anlamlara gelir.[1]
İslâm ahlakında ise kanaat¸ kişinin Allah'ın kendisine dünya nimeti olarak verdiği paya rıza göstermesi¸ kısmetine razı olması¸ başkalarının elindekine göze dikmeyip tok gözlü olmasıdır.[2]
Kanaat¸ ahlakî bir erdem olmanın yanı sıra insanın hem kişiliğini ve haysiyetini koruması¸ hem de mutlu ve huzurlu bir hayat yaşamasının bir gereği olarak görülmüştür. İnsanların çok çeşitli ihtiyaçları ve istekleri vardır. Her insan¸ ihtiyaçlarını en iyi şekilde karşılamak ve isteklerini tam olarak yerine getirmek ister. Ama bu her zaman mümkün olmaz. Çünkü dünyanın imkânları¸ bizim ömrümüz ve kazanma gücümüz sınırlıdır. İşte insanda oluşabilecek aşırı mal hırsının ve dünya tutkusunun yok olması ancak kanaat ile mümkündür.
Dinimiz kanaatkârlığı emretmiş¸ kanaatkâr insanı övmüş¸ açgözlülüğü¸ hırsı¸ tamahı¸ israfı kötülemiştir. Kanaat büyük bir hazinedir. İnsanın¸ durumuna göre hareket etmesi¸ ayağını yorganına göre uzatması kanaatkâr olmasına bağlıdır. Kanaat aslında bir gönül zenginliği¸ göz tokluğudur. Zengin bir kalbe¸ tok bir göze sahip olan insan¸ Allah'ın ihsanı olarak kavuştuğu bir nimete¸ bulunduğu duruma şükreder. Başkalarının malına göz dikmez¸ tamah etmez¸ açgözlülük etmez. Bu nedenledir ki Peygamberimiz (s.a.v.) bir hadislerinde "Gerçek zenginlik¸ mal çokluğu değil¸ gönül zenginliği (göz tokluğu) iledir." buyurmuşlardır.[3]
Sevgili Peygamberimiz (s.a.v.) de kanaatkârlığı bir iffet¸ tok gözlülük hâli olarak değerlendirmiş[4]¸ İslâm'la hidayete kavuşup yeterli miktarda rızka/nimetlere sahip olan ve buna kanaat edeni övmüş[5]¸ asıl zenginliğin kanaatkârlık olduğunu[6]¸ kanaatkârlığın şükrün en ileri derecesi olduğunu[7] bildirmiştir.
Kanaatsiz kimse¸ içinde bulunduğu hiçbir durumdan memnun olmaz; şükretmeyi bilmez. Hangi durumda olursa olsun hep daha fazlasını ister ve bu nedenle de hiçbir zaman mutlu olamaz. Kanaat yoksunu¸ hırslı¸ aç gözlü kimseleri Peygamberimiz (s.a.v.) şöyle tanımlar: "İnsanoğlunun iki vadi dolu malı olsa¸ bir üçüncüsünü ister. İnsanın gözünü topraktan başka bir şey doyurmaz. Fakat Allah¸ tevbe edenin tevbesini kabul eder."[8]
İnsan kanaatsizlik nedeniyle gayrimeşrû¸ haram¸ emeksiz¸ zahmetsiz kazançlara yönelir. Bu yolda izzetini¸ haysiyetini¸ şerefini kaybeder. Bu durum kişinin rahatını ve huzurunu bozduğu gibi toplumun da rahatını ve huzurunu bozar. Müslümana yakışan kanaat sahibi olmalı; meşrû ve helal ölçüler içerisinde şeref ve haysiyetiyle çalışıp gayret gösterdikten sonra elde ettiği nimetlere/paya razı olmalı ve bu nimetleri veren Allah'a şükretmelidir. Sevgili Peygamberimiz (s.a.v.) "Sizden biriniz¸ mal ve yaratılışça kendisinden üstün olana bakınca¸ nazarını bir de kendisinden aşağıda olana çevirsin. Böyle yapmak¸ Allah'ın sizin üzerinizdeki nimetini küçük görmemeniz için daha uygundur."[9] buyurarak¸ kişinin her türlü gayretine rağmen istediği hedefine ulaşamadığı takdirde¸ kendisinden daha aşağı durumlarda olanlara bakıp kısmetine razı olması gerektiğini ifade etmiştir. Böylece kanaatkârlık sonucunda kişi huzurlu ve mutlu olduğu gibi toplum da huzurlu ve mutlu olur.
Kanaat ile ilgili anlatacağımız şu olay konumuzun daha iyi anlaşılmasını sağlayacaktır. Mehmet Akif¸ bir gün saat satın almak için çarşıya doğru gider. Giderken yolda karşılaştığı adamın bir kolunun omzundan aşağısının olmadığını görür. "Ben saatim yok diye üzülüyordum¸ bu adamın saati olsa bile takacak kolu yok" der.[10]
Kanaat¸ şükür kavramıyla da yakından ilgilidir. Mümin sıkıntılara sabreden¸ nimetlere şükreden kimsedir. Şükretmek için çok mala¸ nimete sahip olmak gerekmez. Elde bulunan her şeye şükretmek kanaatkâr insanın özelliğidir. Yüce Rabbimiz bir ayet-i kerimede: "Şükrederseniz size olan nimetimi artırırım."[11] buyurmuştur. Atalarımız da "Aza şükretmeyen çoğu bulamaz." demişlerdir. Peygamber Efendimiz (s.a.v.) "Kanaatkâr ol ki insanların Allah'a en çok şükredeni olasın."[12] tavsiyesinde bulunarak şükürle kanaat arasındaki yakın ilgiye dikkat çekmiştir. Çalışarak helalinden kazanç elde etmek¸ kanaatkâr olmak¸ Allah'ın verdiği nimetlere şükretmek İslâm ahlakının kazandırdığı güzel nimetlerdendir.
Kanaatkârlığı tembellikle birbirine karıştırmamalıyız. Kanaatkâr olan kişi¸ gücü yettiğince çalışır¸ çabalar¸ Allah'a tevekkül eder. Az çalışıp az kazanmak¸ eldekiyle yetinip çalışmayı terk edip tembellik yapmak asla kanaatkârlık değildir. Gerçek kanaatkârlık¸ çok çalışıp helal/meşrû yollardan kazanıp elde edilene razı olmaktır. Fakirliğe¸ sefalete¸ tembelliğe¸ miskinliğe¸ aile ve toplumların yokluk¸ yoksulluk¸ darlık içinde kalmasına yol açabilecek yanlış kanaat anlayışlarını yüce dinimiz İslâm şiddetle reddetmiştir. Helalinden ve meşrû bir yolda kazanmak şartıyla ne kadar zengin olursak o kadar iyi olur. Çünkü Allah yolunda infak etmek¸ harcamak¸ zekât vermek vb gibi maddî yolla yapılan ibadetler için zengin olmak gerekir. Zira bir hadiste de buyrulduğu gibi "Veren el alan elden üstündür."[13] Ancak elde edemediklerimize üzülmemeli; elde ettiklerimize ise kanaatkârlık gösterip şükretmeliyiz.
Sonuç olarak şunları söylemek gerekirse¸ kanat/kanaatkârlık İslâmî ve ahlâkî bir erdem olup¸ yüce dinimiz İslâm kanaati ve kanaatkârlığı övmüş; hırs¸ tamah ve açgözlülüğü ise yasaklamıştır. Bizlere düşen görev çalışıp helalinden kazanmak¸ payımıza düşene razı olup kanaatkâr olmaktır. Kanaatkâr olup Allah'ın verdiği nimetlere şükretmek Müslümanın temel vasıflarından olduğu gibi¸ aynı zamanda İslâm ahlâkının kazandırdığı güzel niteliklerdendir.
[1] İlhan Ayverdi¸ Misalli Büyük Türkçe Sözlük¸ C. 2¸ Kubbealtı Neşriyat¸ İstanbul 2006¸ s. 1547; Mehmet Doğan¸ Büyük Türkçe Sözlük¸ İz Yay.¸ İstanbul 1996¸ s. 594
[2] Mustafa Çağrıcı¸ "Kanaat"¸ DİA.¸ C. 24 ¸ TDV. Yay.¸ İstanbul 2001¸ s. 289
[3] Buhârî¸ Rikâk 15; Müslim¸ Zekât¸ 120; Tirmizî¸ Zühd¸ 40; İbni Mâce¸ Zühd¸ 9
[4] Buhârî¸ Zekât¸ 18
[5] Tirmizî¸ Zühd¸ 35; Ahmet b. Hanbel¸ Müsned¸ 2/168¸ 173
[6] Buhârî¸ Rikâk 15; Müslim¸ Zekât¸ 120
[7] İbni Mâce¸ Zühd¸ 24
[8] Buhârî¸ Rikâk¸10; Müslim¸ Rikâk¸ 16¸ Zekât¸ 116¸ 119; Tirmizî¸ Zühd¸ 19; İbni Mâce¸ Zühd¸ 27
[9] Buhârî¸ Rikâk¸ 30; Müslim¸ Zühd¸ 8; Tirmizî¸ Kıyamet¸ 59
[10] Vehbi Vakkasoğlu¸ Mehmet Akif¸ Nesil Yay.¸ İstanbul 2001¸ s. 215
[11] 14/İbrahim¸ 14
[12] İbni Mace¸ Zühd¸ 24
[13] Buhârî¸ zekât¸ 17; Tirmizî¸ Zühd¸ 32
Mehmet DERE
YazarYavaşça gözlerini açtı. Nerede olduğunu anlamaya çalışıyordu. Son hatırladığı şey zıplarken bir tele takıldığı ve karnının çok acıdığı idi. Ne kadar çabalasa da o telden kurtulamamış bitap düşmüştü. ...
Yazar: Emine Yılmaz DERECİ
Sözlükte “arınmak, saflaşmak, kurtulmak” manasındaki ihlâs kelimesi, terim olarak “ibadet ve iyilikleri riyadan ve çıkar kaygılarından arındırıp sadece Allah için yapmak” demektir. İslâmî literatürde ...
Yazar: Mustafa KARABACAK
"İslâm'da insan haklarından olan kişilik dokunulmazlığına çok önem verilmiştir. Buna göre bir kimsenin gıyabında¸ gerek onun şahsıyla ilgili maddî manevî kusurlarının gerekse ebeveyni&c...
Yazar: Mehmet DERE
Sözlüklerde hediye¸ insanlar arasında sevgi¸ saygı ve yakınlığa vesile olan ve birine karşılıksız verilen eşya¸ armağan olarak tanımlanmaktadır. İslâmî literatürde ise hediye¸ insanlar arasında sevgi ...
Yazar: Mehmet DERE